c1nd1e

Het Nieuwe Netwerken

netwerken
Het Nieuwe Werken is alweer een poosje hip en vooral helemaal web 2.1. Flexibel werken, op elk gewenste plek op elk gewenst moment voor betere samenwerking, communicatie en informatiemanagement. Lekker creatief gebruikmaken van tijd en middelen ter bevordering van de productiviteit. En nu dan ook het Nieuwe Netwerken, gestoeld op het principe van social media. Trend of oude wijn in nieuwe vaten?

Over de term social media kunnen we heel veel zeggen, maar het is blijkbaar vooral iets wat je moet ondervinden. Volgens kenners kan de inzet van social media een absolute meerwaarde betekenen voor je bedrijf of organisatie en is het de tool bij uitstek om mensen aan je te binden. Door het gebruik van nieuwe en tegenwoordig vooral social media staat zo’n beetje de halve wereld in verbinding met elkaar. Daaruit vloeiden weer nieuwe initiatieven voort, zoals het Nieuwe Werken. En dan nu ook: Het Nieuwe Netwerken.

Dé nieuwe Europese netwerkformule
Met de steeds verder innoverende (internet)techniek lijkt het hebben van een vast werkplek voor veel mensen steeds minder relevant. Je complete kantoor environment past tegenwoordig op je mobiel, je laptop sleep je overal mee naartoe en telefoonnummers laten zich eenvoudig doorschakelen. Tot zover het nieuwe werken 2.0. Tegenwoordig ben je niets zonder een plekje op LinkedIn, je smoel op Facebook en gekwetter op Twitter. Het nieuwe werken lijkt these days vooral te bestaan uit social networking, de hele dag door. Zowel online als offline en het liefst bij je thuis.
Enerzijds is er de groei van virtuele teams (collega’s all over the globe die elkaar  slechts zien via conference calling en contact hebben via internet en telefonie) en anderzijds toch de behoefte aan direct persoonlijk contact. In dat opzicht springen twee initiatieven eruit die elk op hun eigen manier voldoen aan de huidige verwachting van netwerken, kennis delen en het genereren van business. Neem Seats to Meet in Utrecht. Dé nieuwe Europese vergaderformule, waar je niet de zaal maar de stoel reserveert. Snel en eenvoudig via internet.

Maar is het een trend?
Nou het lijkt in elk geval wel de toekomst. Binnen seats to meet kan ik mensen ontmoeten en (net)werken zonder te hoeven betalen voor de ruimte waarin ik zit. In plaats daarvan reken ik af voor de stoel waarop mijn derrière rust gedurende mijn aanwezigheid. Fair enough.
Het gaat om het principe van ‘delen’, ‘met elkaar’, eigenlijk volgens het social mediaprincipe zoals dat op internet gebruikelijk is tegenwoordig. Ik kan werken in een inspirerende omgeving waar ik ook nog eens andere mensen ontmoet zonder te hoeven betalen voor diensten waar ik geen gebruik van maak: de overtollige ruimte van een vergaderzaal. (Net)werken volgens een geheel nieuwe formule. Inclusief gratis koffie, thee en lunch. Door gebruikers wordt STM omschreven als een ‘prettige plek vol inspirerende mensen waar veel leuks gebeurt en waar je heel snel nieuwe contacten opdoet’.

Zaken doen aan Tafel
Een ander initiatief dat Het Nieuwe Netwerken vertegenwoordigt, is Zakendoen aan Tafel. In plaats van fancy diner in peperdure restaurants, stropdassen en vergaderzalen, presenteer je jezelf aan de keukentafel, onder het genot van een bord prak. Helemaal 2010. Initiatiefnemers Debbie Gesthuizen (41, directeur Quint Result Communicatie) en Sonja Broekhuizen (43, directeur Praktijk voor bewustzijn en ontspanning) bedachten dat netwerken alles behalve als noodzakelijk kwaad gezien zou moeten worden. Ze sloegen de handen ineen en brachten het concept van de social mediaomgeving naar de keukenvloer. Hun ervaring is dat bij informele gelegenheden vaak juist de mooiste nieuwe ideeën ontstaan.

Debbie: “Zakendoen aan Tafel is ontstaan vanuit social netwerken online.
De gedachte erachter is dat je normaliter netwerkt door eens per week of per maand ergens met elkaar af te spreken en een beetje gezellig te babbelen, ideeën uit te wisselen. Netwerken 1.0 zeg maar. Hoewel je op die manier wel contacten opdoet, creëer je niet direct een band met je doelgroep. De analoge manier van netwerken kenden we alleen als een onderonsje, zakenmensen onder elkaar. Met de opkomst van social media op internet kwam daar verandering in. Ineens deelde iedereen van alles met elkaar. Ook (zakelijke) contacten. Zeker met de opkomst van LinkedIn. Zo werd iedereen ineens heel erg benaderbaar. Er is bij social media veel meer sprake van één op één contact op een manier die voorheen in veel gevallen ondenkbaar was. Ik kan nu bij wijze van spreken gewoon een bericht twitteren aan de directeur van ABN/AMRO of in discussie op de weblog van iemand van het koninklijk huis. Het gaat om de laagdrempeligheid en de interactie.”

Persoonlijk karakter
“Wat wij beogen is dat sociale component van social media in het offline netwerken brengen. We benaderen mensen met een ondernemend karakter, dus niet per definitie ondernemers, voor onze netwerkclub via bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn. We leggen alvast contact, we leren elkaar een beetje kennen, zien wat we voor werk doen. Op een gegeven moment word je nieuwsgierig naar wie er achter dat contact schuilgaat en of je wellicht iets voor elkaar kunt betekenen. Vervolgens nodigen wij die mensen uit voor onze netwerkavond.”
Sonja vult aan: “We hebben bewust een informele sfeer willen creëren. We zien elkaar twee keer per maand en tussendoor dus via social media op internet. We hebben dus voortdurend contact. Je gaat op een andere manier een relatie met elkaar aan. De club rouleert ook. Het is steeds bij een ander lid thuis aan tafel. Dat geeft echt zo’n andere sfeer.”

Debbie: “Dat is eigenlijk zoals we online ook met elkaar in contact staan: informeel, continu elkaar op de hoogte houden, delen. Het is een andere manier van netwerken. Het gaat om het persoonlijke karakter. Social media heeft het zakelijke contact veel persoonlijker gemaakt.
Per keer houdt iemand anders uit de groep een presentatie. Elke avond heeft een thema. Vervolgens bespreken we de presentatie met elkaar en bekijken we of en hoe we iets voor elkaar kunnen betekenen. Kernwoorden zijn het delen van kennis, ideeën en informatie.”

“Wat belangrijk is, is de relatie die je met elkaar aangaat. En dat houdt dus niet op als iedereen aan het eind van de avond afscheid van elkaar neemt.” Sonja : “Het gaat om vijftien mensen per keer. Het moet ook niet te groot zijn. De een kookt en de anderen schuiven aan. We hebben een voorstelronde en vervolgens een inspiratievolle avond waar ook altijd wel iets uitkomt. Het is behalve informeel en leuk ook constructief. Dat is natuurlijk de bedoeling van het concept. Je hebt er meteen iets aan. Het inspireren van elkaar en gebruikmaken van elkaars kwaliteiten speelt dan ook een grotere rol dan het binnenhalen van een klus.”

Nieuwe trend of oude wijn in nieuwe vaten?
Debbie: “Alles is al een keer gedaan alleen steeds in een nieuwe vorm. Maar ik denk wel dat er door social media veel meer varianten zijn ontstaan op wat we al kenden. Maar het staat nog een beetje in de kinderschoenen. Veel mensen gebruiken social media bijna helemaal nog niet voor hun zakelijke contacten en het genereren van business. Veel bedrijven hebben geen idee wat het is of waar te beginnen als je het bijvoorbeeld over Twitter hebt, of het nut van een weblog. Laat staan dat je daaruit weer iets nieuws kunt destilleren. Dat is nu steeds sterker in opkomst. Het hangt heel erg samen met flexibel werken, het zogenaamde Nieuwe Werken, en hoe je nieuwe en social media voor je business kunt inzetten. Daar denken wij dus over na, met het Nieuwe Netwerken. We volgen de ontwikkelingen op dit vlak op de voet.
Ik denk juist dat dit soort initiatieven, evenals concepten als Seats to meet, alleen maar toeneemt.”

Het Nieuwe Netwerken

4 Responses to Het Nieuwe Netwerken

  1. Anastasia says:

    Lobbyist met een speculantenmasker van de wlstlareetbeurs en de fortuinjagers uit het beruchte Zwitserse Davos.Bassett is ongeveer zeven maanden aan het lobbyen met als doelwit wetenschap en technologie, en defensie- en luchtvaartzaken. Onlangs heeft hij daar energie aan toegevoegd.Deze actoren zijn overal te vinden in het bedrijfsleven.Met kolonisatie van planeten, de spacesciencekennis en techniek zijn onberekenbare fortuinen te verdienen of te vergaren met of zonder Extraterrestrials met welke negatieve en positieve gevolgen voor wie, wat en waarom!De fossiele brandstoffen en andere grondstoffen raken ooit op, wanneertot de laatste druppel olie, tot de laatste gasbel, tot de laatste gr zwarte en bruine kolen, turf, hout dat is zo helder als pompwater.Maar op het terrein voor een sociale democratischeplanetaire regering met gelijke rechten en plichten voor de burgers ook voor Extraterrestrials (misterievat van de ruimte) roepen vele negatieve vragen op omtrent deze bovenstaande gegevens.Het neo-blauwe-liberale vrije marktkapitalisme van de Wallstreetbeurs is een doodsteek voorhet behoud van de stabilisatieprocessen van de planetaire ecosystemen, ook voor een te kolonisatie van planeten, slaat men de bal volledig verkeerd.Oh, ja zijn er betrouwbare Extraterrestrials dieal jaren zelfs eeuwen de Aarde bezoeken, hier al dan niet willen verblijven, de bestuderingsmogelijkheden zijn of waren of werden onttrokken aan de democratische volksvertegenwoordiging, hoe is het daar mee gesteld, ufo-coverups van de VSA sinds 1947 zowel door republikeinen als democraten tot op de dag van vandaag.Weinigen durven zich de vragen stellen welke problemen hebben deze Extraterrestrials die de Aarde bezoeken zelf gekend om hun ruimtevaart wetenschappelijke samenleving uit de grond te stampen, geen geschiedenisvervalsingen zijn nodig. Iedere toekomstige generatie zal het ondervinden mits geluk van overleven Samenwerken of kunnen met Extraterrestrials in welke mate en omstandigheden ..

  2. 74ro says:

    Tja. …daar houden wij ons ook iedere dag weer mee bezig als organisatie.

  3. Carina says:

    Wat een goed stuk, zo is het een heel heldere uitleg ook aan mensen die nog niet eens de eerste stappen hebben gezet op dit nieuwe pad; maar zich er al wel een mening over hebben gevormd. Vaak een heel verkeerde. Jouw stukje is verhelderend…

  4. Pingback: uberVU - social comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Follow me