c1nd1e

Geven is het nieuwe krijgen

geven-krijgen
Vroeger, toen er nog geen mobiele telefoons waren en het idee om computers met elkaar te verbinden tot een groot netwerk nog ergens in een Amerikaanse bureaulade lag te rijpen, ging ik op zaterdagmiddag altijd met mijn oma boodschappen doen bij de buurtsuper. Een typisch eenmanszaakje, tussen kruidenier en supermarkt in. Van het soort waar meneer Hein zo prat op ging, maar die door de expansiedrift van diezelfde meneer Heijn later even hard werden weggeconcurreerd.Mijn oma was een beetje het ‘sociaal medium’ van haar tijd. En haar buurt. Van haar heb ik geleerd hoe het werkt om sociale contacten aan te gaan en te onderhouden. ‘Door nooit iets terug te verwachten als je iets geeft’. Ik moest er wat ouder voor worden, om dat te begrijpen. ‘Wat je geeft, krijg je terug’, maar niet door erom te vragen.’ Ik heb mijn verwachtingspatroon menigmaal moeten bijstellen in de omgang met vrienden en kennissen in de loop der jaren.

Ik moest aan mijn oma denken, die al dertien jaar niet meer leeft, toen een vriend me op een dag vroeg hoe om te gaan met social media, als persoon en als bedrijf. Ik dacht even na. 
Ik had hem met rapporten, grafieken en cijfers om de oren kunnen meppen. Met tot in den treuren uitgedachte strategieën en presentaties over e-dentity, merklading en personal branding op de proppen kunnen komen. Ik zou aan de hand van ontelbare voorbeelden kunnen laten zien wat zo’n investering je allemaal kan opleveren. Positief én negatief.

Ik had hem, in zijn nieuwe functie als community manager, kunnen vertellen dat wat er nu van hem verwacht wordt niet hetzelfde is als een hyvesberichtje uitwisselen met je vrienden. Ook had ik hem kunnen uitleggen dat het creëren van een online identiteit niet iets is wat zich alleen ontleent aan het invullen van een profieltje. Dat het handig is eerst in kaart te brengen waar zijn doelgroep zich bevindt, dat hij wel even twee keer moest nadenken over zijn communicatie en op welke plek dit, strategisch beschouwd, het snelst tot resultaat zou leiden.

Maar dat deed ik niet.

In plaats daarvan vertelde ik hem over mijn oma, de vrouw die de wereld met open vizier tegemoet trad, er altijd voor iedereen was, altijd weer naar je luisterde, ook al had ze het verhaal al twintig keer gehoord. Hoe ze haar wereld nooit mooier maakte dan –ie was, nooit ergens over loog, altijd beleefd antwoord gaf als je haar iets vroeg, nooit klaagde, en in mijn ogen nooit terugkreeg wat ze gaf. En wat voor misvatting dat was; door haar standvastige geloof op deze manier het beste uit zichzelf én anderen te halen, bleek ze rijker dan ik in mijn leven ooit bij elkaar zal kunnen verdienen.

“Wat heeft dit nou met identiteit en branding te maken?” 
– Alles. Het begint met te laten zien wie je bent en waar je voor staat.
“Maar je begeeft je op dat vlak met een doel, iedereen wil er iets voor terug.”
– Dat komt uiteindelijk, als je het goed aanpakt, vanzelf.
“Mijn god, als ik zie wat je er allemaal in moet willen investeren vraag ik me af hoe sociaal ‘social media’ dan helemaal is.”

– Zo sociaal als je zelf bent.

Geven is het nieuwe krijgen

2 Responses to Geven is het nieuwe krijgen

  1. Zo toevalig is dit verhaal bijna. Namelijk vroegâh hadden we thuis ook om de hoek een klein winkeltje waar je alles kon kopen. Daar moest ik dan brood of melk halen voor het ontbijt. Sanders hete die winkel ofzo maar goed. Dat was iniedergeval voordat de grote winkel keetens en over gingen nemen.

  2. MarkusS_nl says:

    Hi Cindy,

    Mooie blog en ik herken er wel wat in. Wat ik veel ervaar wanneer je de beleefdheid hebt van iemand van 80 men veelal verbaasd is over je handelen terwijl het niet meer is dan hoe je het zelf zou willen ervaren als je aan de andere kant van de interactie zou zitten.

    Eigenlijk raar, terug naar vroeger geeft veel leuke onverwachte interacties. Alleen dat al vind ik een mooi geschenk.

    Vriendelijke groet,

    MarkusS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Follow me