c1nd1e

Augemented reality: in the eye of the beholder

layers
Augmented reality is zoooooo… 2009? Nou de techniek misschien. Maar dankzij de groei van mobiel internet anno nu helemaal hot en nog lang niet uitontwikkeld. Sterker nog, augmented reality beperkt zich zelfs allang niet meer tot slechts de mobiele telefoon. Meerwaarde voor de consument? Jaaaaa!

Vroegâh, toen we nog hele dagen buiten speelden zonder mobiel en zonder dat iemand je kwam zoeken, moesten we voor extra informatie over steden, dorpen, architectuur, openingstijden en activiteitenprogramma’s naar het plaatselijke VVV. Tegenwoordig hoef je alleen nog je mobiel door de lucht te bewegen voor al die extra’s. Dat heet dan augmented reality, toegevoegde realiteit. Een techniek die de blik verruimt, waarmee we meer kunnen zien dan er werkelijk is.

Reality browser
Augmented reality biedt de mogelijkheid de analoge wereld om ons heen te combineren met de digitale. Een systeem dat realtime interactief is, visualisatie van niet zichtbare objecten mogelijk maakt en driedimensionaal functioneert. Zo kom je ineens veel meer te weten over je omgeving. De techniek is in diverse (mobiele) applicaties toe te passen, onder andere in die voor Android en de iPhone. Bijvoorbeeld met een programma als Layar, op dit moment dé augmented reality browser en ook nog van Nederlandse makelij. De browser legt via de camera van je mobiele telefoon virtuele lagen over de werkelijke beelden. Terwijl je je mobiel richt op het object waarover je extra informatie wilt, verschijnt er in de display info die er in werkelijkheid niet is, zoals hoe lang een huis al te koop staat of toeristische informatie bij musea en andere culturele instellingen. Ook leuk: terwijl ik door de stad loop, kan ik via de Layar-applicatie zien waar mijn collega-twitteraars zich bevinden en op welke afstand. Dankzij de ingebouwde kompasfunctie van mijn Phone zou ik me er zo naartoe kunnen navigeren, maar een dergelijke inbreuk op de toch al tanende privacy riskeer ik toch maar niet.

Hoewel augmented reality als techniek niet eens nieuw is, lijkt het in het mobiele tijdperk pas goed tot zijn recht te komen. Ik vind het zelf fantastisch om bij alles waar ik in de stad nieuwsgierig naar ben mijn mobiel tevoorschijn te halen en te mikken op objecten waar ik meer over wil weten. Aanvankelijk voor de kick, want in het begin is alle extra info welkom, al was het maar om te zien welke ‘lagen’ er eigenlijk allemaal zijn. Zo capture ik me op een zaterdagmiddag helemaal scheel en word ik overspoeld door blokjes in mijn scherm over bouwjaren, oppervlakten, nieuwe collecties, dagmenu’s en openingstijden. De virtuele reisgidsen vliegen me om te oren, voor de tattoo shop probeer ik wat virtuele plaatjes op diverse lichaamsdelen en advertenties in magazines komen angstwekkend echt tot leven. De reality browser van SPRXmobile is wat mij betreft de beste uitvinding voor de mobiele telefonie. Er gaat een geheel nieuwe wereld voor me open en ik voel me als Alice in Wonderland. Mijn omgeving heeft er een dimensie bij gekregen. Pas later filter ik noodgedwongen de objecten waar ik écht nieuwsgierig naar ben, om weer een beetje tot mezelf te komen…

Recognizr
Over advertenties gesproken, in deze business is augmented reality natuurlijk koren op de molen van onze marketingbroeders en -zusters. Advertenties die tot leven komen door een stukje toegevoegde realiteit spreken natuurlijk veel meer tot de verbeelding dan een eendimensionaal paginaatje in de krant. In het gunstigste geval zal de consument de advertentie zelfs willen delen. Meteen een viral meegepikt.
Omdat de consument zelf het initiatief heeft genomen – bijvoorbeeld door het richten van zijn mobiel op een bepaalde locatie – ontstaat er een interactieve advertentie. Zo lijkt augmented reality ineens hét perfecte bindmiddel tussen product en doelgroep.

Als je, net als ik, dacht dat de mogelijkheden van augmented reality legio zijn, wat te denken van augmented identity? De Zweedse ontwikkelaar The Astonishing Tribe ontwikkelde de augmented ID applicatie Recognizr, waarmee je mobiel gezichten kunt scannen en herkennen. De persoonlijke informatie wordt van internet gehaald. Gevoelig ja, daar kom ik zo op terug.
Met het scannen van iemands gezicht kan de applicatie informatie halen van onder andere Facebook, Flickr, Skype, YouTube, Twitter en Yahoo. Je richt je mobiel dus op iemand en je hebt meteen een beeld van op welke social medianetwerken deze persoon zich begeeft en wat zijn online ID is. Maar die privacy dan…? Ik moet toegeven dat ik naast mijn enthousiasme over een nieuwe techniek ook wat huiverig ben voor de mogelijkheden die dat weer biedt, en dat bedoel ik dan in negatieve zin. Hoewel je op alle social mediaplatforms je privacy al aardig kunt afschermen. Bovendien, om daadwerkelijk door Recognizer herkend te worden moet je eerst een profiel aanmaken, waarin je vervolgens kunt aangeven welke informatie je over jezelf beschikbaar wilt stellen. Maar het idee dat ik buiten mijn augmented toer door elke willekeurige stad ook nog eens extra info over bewegende objecten op mijn scherm zou kunnen toveren…

Krachtcentrale
Dat gedoe met een zwaaiend mobieltje kan overigens veel eenvoudiger. Professor Babak Amir Parviz van de University of Washington in Seattle ontwikkelde met een team van studenten augmented reality contactlenzen. Hiermee kun je, hoe futuristisch het ook klinkt, in een oogopslag op je netvlies projecteren wat je met het ‘blote oog’ niet kunt zien. Op de contactlens bevinden zich duizenden transparante leds die beelden en woorden creëren binnen het gezichtsveld. De techniek is nog volop in ontwikkeling en richt zich helemaal op de mogelijkheden en eigenschappen van het menselijk oog.

Om even een beeld te geven: het menselijk oog is een op waarneming gebaseerde krachtcentrale. Het kan miljoenen kleuren zien, zich eenvoudig aanpassen aan (het verplaatsen van) licht en informatie doorgeven aan de hersenen met een snelheid die de meest geavanceerde internetverbinding overschrijdt. Maar waarom daar stoppen? Met meer kleuren en resolutie zou het arsenaal aan mogelijkheden zelfs kunnen worden uitgebreid. Het vertalen van toespraken bijvoorbeeld, live op het netvlies, of een visueel navigatiesysteem. De augmented reality contactlens kan compleet nieuwe werelden van visuele informatie openen die door de beperkingen van het fysieke orgaan nu niet toegankelijk zijn. Of dat dan iets pandoriaans teweeg brengt met betrekking tot privacygevoelige informatie valt te bezien. Bovendien kan zo’n lens een leuk nieuw speeltje zijn voor bijvoorbeeld het politieapparaat. Anywho, ik heb straks mijn iPhone dus helemaal niet meer nodig om realiteit toe te voegen aan mijn omgeving. Naar het zich nu laat aanzien mijn omgeving juist des te meer aan mij…

Augemented reality: in the eye of the beholder

2 Responses to Augemented reality: in the eye of the beholder

  1. Man says:

    met de boekenlijst trek je niet de sutjie conclusie. Maar mijn persoonlijke interesse ligt zoals ik al duidelijk probeerde te maken niet bij het bewijzen van dat er geen God bestaat. Voor mij is dat een gepasseerd station, dit is geen UVH standpunt, dat is het mijne.Het gaat er voor mij om hoe je je leven vorm kan geven in een wereld waar de mens zich niet langer laat leiden door de grote overkoepelende verhalen. (de onttovering)Dat vooral op deze site vooral wordt gecommuniceerd wat aanstootgevend kan zijn voor atheefsten, dat is een keuze van de mensen die deze site van content voorzien. Hoogleraren zoals Joep Dohmen en Jan Baars die zich bezig houden met levenskunst (wat ik eerder beschreef) en goed ouder worden (buiten het christelijke paradigma) worden hier nooit genoemd.Als ik op persoonlijke titel spreek denk ik dat door zo vast te bijten in het afzetten tegen niet-atheefsten, dat de discussie vast blijft zitten in dat christelijke paradigma. En nog steeds niet echt voorbij de grenzen van de grote verhalen kan denken.Dat er grote misstanden zijn door en binnen religies waarin mensen op veel verschillende manieren worden onderdrukt is geen vraag, maar om het ene paradigma klakkeloos te vervangen door de tegenbeweging lijkt me niet de meest redelijke oplossing.Ik denk dat als ik naar de Amerikaanse situatie kijk waar atheefsten het echt rauw voor hun kiezen krijgen van de grote christelijke bewegingen daar en de invloed die het Christelijk denken vermengd met Amerikaans nationalisme heeft op de samenleving en mogelijkheden op kennisontwikkeling, snap ik de strijdtaal en de noodzaak dat die gebezigd wordt.Maar het lijkt me inderdaad een heel goed idee om een brede discussiedag te organiseren waarin we eens samenkomen voor een goede dialoog over Humanisme.Ik heb je trouwens helemaal niet over Jaap van Praag gehoord, ik ben benieuwd wat je van hem vind.

  2. Nick7Stein says:

    Wow wat een ontwikkeling zeg over die contactlenzen met info projectie. Nog nergens gehoord.

    Cheers!

    Nick

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Follow me